Powrót

Kim jesteśmy i co robimy


 

2010

 

  • Utworzenie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), na mocy zarządzenia nr 103 Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego (M. P. Nr 101, poz. 1184), jako jednej z komórek organizacyjnych GITD. CANARD, dzięki automatycznej rejestracji wykroczeń, ujawnia naruszenia przepisów w zakresie przekraczania przez kierowców ustalonych limitów prędkości oraz niestosowania się do sygnalizacji świetlnej.

 

2011

 

  • Początek działalności kontrolnej CANARD (1 lipca) – rozpoczęcie działania systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, polegającego na ujawnianiu wykroczeń związanych z przekraczaniem dopuszczalnej prędkości przez kierowców. Początkowo działania CANARD wykonywane były przy wykorzystaniu urządzeń przejętych od Policji (101 fotoradarów i 460 masztów) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (4 fotoradary i 445 masztów).

 

2012

 

  • Marzec – przeniesienie CANARD do nowej siedziby. Od tego momentu wszyscy interesanci są przyjmowani w budynku przy ul. Przyczółkowej 109 A w Warszawie.

 

  • Kwiecień-maj – zakup samochodów operacyjnych, technicznych i zabezpieczenia logistycznego.

 

  • 25 lipca – 30 sierpnia – podpisanie pierwszych 5 umów na dostawę fotoradarów stacjonarnych oraz umowy na dostawę mobilnych urządzeń rejestrujących.

 

  • 2 sierpnia – złożenie do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosku o dofinansowanie Projektu ze środków UE.

 

  • 12 sierpnia – dzięki żółtemu oznaczeniu obudów oraz znakom D-51, kierowcy zbliżający się do masztów fotoradarowych będą zawsze wiedzieć, że muszą zachować ostrożność, gdyż instalacja została postawiona w miejscu zasadnym z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, a niedostosowanie prędkości jazdy do przepisów ruchu drogowego może skutkować poważnymi konsekwencjami.

 

  • 14 sierpnia – montaż nowego urządzenia rejestrującego w miejscowości Knurowiec, zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na terenie całego kraju rozpoczęto instalację 300 nowoczesnych urządzeń rejestrujących.

 

  • Listopad – rozpoczęcie działań kontrolnych przez 29 pojazdów wyposażonych w mobilne urządzenia rejestrujące.

 

  • 31 grudnia – podpisanie Umowy o Dofinansowanie projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym“, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet: VIII – Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, Działanie: 8.1 – Bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

2013

 

  • 25 marca – uruchomienie podstawowej wersji Centralnego Systemu Przetwarzania, tj. oprogramowania mającego wspierać oraz automatyzować obsługę postępowań w sprawach o wykroczenia.

 

  • 29 maja – zakończenie głównych prac remontowo-adaptacyjnych siedziby CANARD.

 

  • 27 czerwca – zmiana dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kwota dofinansowania została zwiększona do 160,5 mln PLN.

 

  • Lipiec – wytypowanie, we współpracy z ekspertami Politechniki Gdańskiej i Politechniki Krakowskiej, najbardziej niebezpiecznych miejsc na polskich drogach, które powinny zostać objęte automatycznym nadzorem.

 

  • Październik – zakończenie montażu 300 nowych fotoradarów w ramach projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”

 

  • 23 listopada – wyróżnienie CANARD nagrodą EuroSymbol w kategorii Bezpieczeństwa Drogowego 2013. Nagroda została przyznana przez „Monitor Rynkowy”, dodatek do „Dziennika Gazety Prawnej”. Kapituła Programu EuroSymbol doceniła CANARD za sumienną i popartą dowodami ciężką pracę nad poprawą bezpieczeństwa na polskich drogach. CANARD zostało również wyróżniony za skuteczny nadzór nad przestrzeganiem przepisów drogowych.

 

2014

 

  • 8 maja – podpisanie umowy na zakup 100 kolejnych stacjonarnych urządzeń rejestrujących.

 

  • 22 maja – uruchomienie docelowej wersji Centralnego Systemu Przetwarzania. System zapewnia maksymalne zautomatyzowanie ścieżki obiegu danych związanych z wykroczeniami drogowymi. Urządzenia rejestrujące przesyłają informacje o wykroczeniach do Centralnego Systemu Przetwarzania automatycznie, z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej. System weryfikuje je pod kątem możliwości dalszego procedowania oraz odczytuje numer rejestracyjny pojazdu. Na tej podstawie dane jego właściciela są automatycznie pobierane z Centralnej Ewidencji Pojazdów. System wspiera proces generowania dokumentacji postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym wezwań oraz mandatów. Nowoczesne rozwiązania IT zapewniają również możliwość zdalnego konfigurowania wykorzystywanych przez GITD urządzeń rejestrujących, a także zarządzania całą infrastrukturą oraz przygotowywania analiz funkcjonowania systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

 

  • 18 czerwca – podpisanie umowy na wykonanie monitoringu przejazdu na czerwonym świetle, który zostanie włączony do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Urządzenia zostaną zainstalowane na 20 skrzyżowaniach na drogach krajowych. Łącznie, na tę sieć multiwizyjną złoży się ponad 200 kamer wysokiej rozdzielczości. Celem działania monitoringu przejazdu na czerwonym świetle jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniach dróg krajowych, na których kierowcy nie stosują się do przepisów dotyczących sygnalizacji świetlnej. Rozwiązanie pozytywnie przeszło etap testowy. Zgodnie z harmonogramem, instalacja ma zostać ukończona w połowie 2015 r.

 

  • 22 października – podpisanie umowy na zakup urządzeń służących do odcinkowego pomiaru prędkości.

 

  • 25 listopada – Główny Inspektorat Transportu Drogowego był gospodarzem pierwszej ogólnopolskiej konferencji, poruszającej kulturowe, społeczne i komunikacyjne aspekty automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Wydarzenie zgromadziło kilkudziesięciu przedstawicieli instytucji, środowisk i organizacji, związanych z krzewieniem idei bezpieczeństwa ruchu drogowego. Partnerami konferencji było stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz instytut badawczy Millward Brown. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, członkowie Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Policji, eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także reprezentanci świata nauki, mediów, sportu i biznesu, wnoszący duży wkład w poprawę bezpieczeństwa na drogach.

 

2015

 

  • Luty – odbiór instalacji monitorującej wjazd na czerwonym świetle w Polkowicach w woj. dolnośląskim. Urządzenie jest pierwszym spośród 20 zestawów, które zostaną zainstalowane przy skrzyżowaniach dróg w ramach projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”.

 

  • Listopad – zakończenie montażu 100 kolejnych fotoradarów

 

  • Grudzień– zakończenie montażu 29 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości

 

  • 31 grudnia – zakończenie Projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”

 

                                                                                                   2016

         

  • Styczeń -  wizyta delegatów z Republiki Uzbekistanu w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym

 

  • Lipiec   - 5 rocznica rozpoczęcia działalności kontrolnej przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD

 

  • Grudzień - przekazanie Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego do wyłącznego użytkowania urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, będącego własnością Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku

 

  • Grudzień - uruchomienie ostatniego z 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów zakupionych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ)

 

  • Grudzień - podpisanie umowy pomiędzy Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego a miastem stołecznym Warszawa, w sprawie użyczenia Inspekcji Transportu Drogowego należących do władz samorządowych fotoradarów

 

  • Grudzień - panel dyskusyjny pn. „Doświadczenia i efekty działania Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym” w którym przedstawiono m.in. wyniki badań dotyczących wpływu urządzeń rejestrujących (fotoradary, odcinkowy pomiar średniej prędkości) na zachowania kierujących pojazdami