Jak fotoradary pracują zimą ?

W nawiązaniu do publikacji (m.in. portalu Onet) dotyczących poprawności dokonywanych przez fotoradary w warunkach zimowych pomiarów prędkości przedstawiamy stanowisko GITD w tej sprawie.

Wszystkie spośród 300 nowoczesnych fotoradarów stacjonarnych (Fotorapid CM oraz MultaRadar CD) użytkowanych przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD posiadają zatwierdzenia typu (wydane przez Główny Urząd Miar) oraz świadectwa legalizacji. Dokumenty te szczegółowo określają warunki atmosferyczne w jakich urządzenia mogą w sposób właściwy funkcjonować. Wszystkie powyższe fotoradary zainstalowane są w obudowach klimatyzowanych, co umożliwia im rejestrowanie naruszeń prędkości w przedziale temperatur od -30 st. C do +60 st. C. Jeśli temperatura na zewnątrz przekracza ten zakres czujniki termiczne urządzenia rejestrują ten fakt i następuje automatycznie wyłączenie fotoradaru. Biorąc pod uwagę powyższe informacje, z całą pewnością należy stwierdzić, że jeżeli dane naruszenie prędkości zostało zarejestrowane musiały także zostać spełnione warunki (m.in. klimatyczne) w których urządzenie może funkcjonować.

Zachęcamy także do zapoznania się z dokumentami zatwierdzenia typu poszczególnych urządzeń: MultaRadar CD oraz Fotorapid CM.

Czy kierowcy w Polsce przestrzegają ograniczeń prędkości ?

64% kierowców w Polsce jeździ powyżej dopuszczalnego limitu. 4 na 5 kierujących przekracza prędkość na drogach krajowych przebiegających przez teren zabudowany i na dwujezdniowych ulicach miast. Niemal co czwarty kierowca na drogach krajowych, nawet przejeżdżając przez miejscowości, przekracza prędkość o więcej niż 20 km/h. To wyniki najnowszych badań prędkości pojazdów przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej oraz Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.


Na drogach zamiejskich o ograniczeniu prędkości do 90km/h przekraczanie prędkości rośnie wraz z klasą drogi. Podczas gdy na drogach powiatowych ograniczenie 90km/h przekracza 39 % kierujących, to na drogach krajowych (niebędących autostradami czy drogami ekspresowymi) zachowuje się tak już 3 na 4 kierujących, a co 4-ty porusza się z prędkością powyżej 110 km/h przekraczając limit o ponad 20 km/h.

W terenie zabudowanym o ograniczeniu 50 km/h w dzień i 60 km/h w nocy, zmierzono prędkość w dwóch newralgicznych rodzajach lokalizacji, które w poprzednich tego typu badaniach (prowadzonych do roku 2008) zdiagnozowane zostały jako jedne z najbardziej problemowych, tj. na drogach krajowych przebiegających przez miejscowości oraz na dwujezdniowych ulicach miast. Wyniki badań ponownie wskazują na zdecydowany problem z prędkością w tych miejscach.


W Polsce konieczne jest wzmocnienie działań w obszarze edukacji i nadzoru nad ruchem drogowym, co dałoby mocny impuls do kształtowania bezpiecznej jazdy wśród kierowców, a wyniki badań pilotażowych potwierdzają potrzebę szerszego wdrażania różnorodnych środków zarządzania prędkością – komentuje kierownik projektu, dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej.


Jak wynika ze wstępnych danych policji, tylko w 2013 roku wydarzyło się blisko 8 300 wypadków (23% ogółu) z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu. Zginęło w nich ponad 960 osób(29% ogółu) a ponad 11 300 zostało rannych(26% ogółu) – w tym blisko 3 000 ciężko(25% ogółu). Dodatkowo, nadmierna prędkość przyczynia się do większej ciężkości wypadków.

Cały raport do pobrania.

źródło: KR BRD

Udostępniliśmy nowe formy kontaktu z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD

Zapraszamy wszystkich Państwa do kontaktowania się z nami za pośrednictwem przyjaznych formularzy kontaktowych. Znajdą tam Państwo dedykowane poszczególnym zagadnieniom zakładki, za pośrednictwem których uzyskać można informacje dotyczące konkretnej sprawy (zarejestrowanego przekroczenia prędkości) a także m.in. złożyć wniosek społeczny o instalację fotoradaru. Taka forma kontaktu pozwoli skrócić czas oczekiwania na odpowiedź a także usprawni proces komunikacji z CANARD. Dodatkowo zachęcamy Państwa do śledzenia naszego profilu w serwisie Twitter.

Oświadczenie GITD ws. "szarych" fotoradarów.

Nawiązując do publikacji na portalu Wirtualna Polska (z dnia 27.1.2014 r.) i w kanale TVN Turbo (z dnia 19.1.2014 r.) GITD informuje, że w chwili obecnej spośród 309 stacjonarnych fotoradarów jeszcze tylko 3 funkcjonują w tzw. „szarych” obudowach. Zgodnie z przepisami taki stan rzeczy trwać może tylko to końca czerwca 2014 roku, jednak jak widać na przykładzie powyższych danych GITD dużą wagę przykłada do tego, aby wcześniej sprostać wymaganiom prawnym a tym samym uprościć system fotoradarowy. Informujemy także, że wszystkie nowo instalowane fotoradary są już w momencie montażu odpowiednio oklejone, natomiast spośród starszych urządzeń przejętych od Policji i GDDKiA jedynie 9 pozostaje w użyciu z czego tylko 3 pracują w „szarych” obudowach. Stwierdzenie jakoby ponad połowa urządzeń użytkowanych w tej chwili przez GITD funkcjonowała w starych obudowach („szarych”) jest oczywistą nieprawdą, ponieważ stanowią one jedynie 1 % wszystkich urządzeń, a tym samym nie są kluczowym elementem nadzoru nad ruchem drogowym. Ubolewamy, że redakcje nie zwróciły się do GITD w celu zweryfikowania tych danych, ponieważ tego typu publikacje powielają stereotypy na temat fotoradarów w Polsce, pomijając jednocześnie istotę ich działania czyli poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

 

 

Militarna Moto Orkiestra WOŚP 2014

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy w ostatnią niedzielę odwiedzili Militarną Moto Orkiestrę WOŚP w Rembertowie.

W czasie Orkiestry inspektorzy z GITD uczestniczyli w pokazowym przejeździe aut biorących udział w imprezie, licytowaliśmy także przejazd specjalistycznym samochodem ITD oraz pluszowe krokodyle – oficjalną maskotkę Inspekcji. Dla najmłodszych uczestników przygotowaliśmy grę tematyczną o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, która cieszyła się dużą popularnością.

Specjalne podziękowania kierujemy także do organizatorów - Automobilklub Polski oraz Akademii Obrony Narodowej, dzięki którym mogliśmy wesprzeć Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.
Zapraszamy wszystkich ponownie za rok.