Powrót

CANARD testuje Odcinkowy Pomiar Prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym rozpoczęło testy Odcinkowego Pomiaru Prędkości (OPP). Jeżeli urządzenia pomyślnie przejdą próby, do 2015 roku 29 odcinków na polskich drogach zostanie objętych monitoringiem OPP.

 

Odcinkowy Pomiar Prędkości jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, stosowanym w krajach Unii Europejskiej już od kilkunastu lat. Jedną z jego kluczowych zalet jest wymuszanie na kierowcach przestrzegania dopuszczalnej prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka. Wpływa to na istotną poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. System wylicza średnią prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka drogi.

 

Uruchomienie Odcinkowego Pomiaru Prędkości jest jednym z kluczowych elementów budowy Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Warto  podkreślić, że będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w naszym kraju, dlatego szczególny nacisk położyliśmy na dobór miejsc instalacji, a dostawcom stawiamy bardzo wysokie wymagania jakościowe. Jestem przekonany, że w Polsce - podobnie jak w innych krajach - Odcinkowy Pomiar Prędkości przyczyni się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi Marcin Flieger, Dyrektor CANARD.

 

Celem testów Odcinkowego Pomiaru Prędkości jest sprawdzenie zgodności parametrów urządzeń rejestrujących z danymi zadeklarowanymi w ofercie, złożonej przez potencjalnego wykonawcę. Podczas prób analizowane będą nie tylko parametry związane z pomiarem prędkości, lecz także  trafność w odczycie numerów tablic rejestracyjnych oraz rozpoznawaniu kategorii i marki pojazdów. Urządzenia mają za zadanie wykrywać samochody na całej szerokości jezdni, a wykonywane przez nie zdjęcia powinny cechować się bardzo wysokim poziomem szczegółowości. Dla uzyskania statystycznie wiarygodnego wyniku, testy przeprowadzone zostaną na próbie 1200 pojazdów.

 

Przykłady skuteczności OPP w krajach Unii Europejskiej

 

Włochy

 

Odcinkowy Pomiar Prędkości od 2005 roku działa we Włoszech pod nazwą „Tutor”.
Jego funkcjonowanie zaowocowało zmniejszeniem liczby wypadków o 19%, a także 27% spadkiem liczby rannych oraz o 51% niższymi statystykami zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym na odcinkach objętych kontrolą.

 

Austria

 

Na odcinku 2150 m drogi A22 w wiedeńskim tunelu Kaisermühlen w czasie 10-letniego okresu stosowania Odcinkowego Pomiaru Prędkości nie wydarzył się ani jeden wypadek śmiertelny.

 

Holandia

 

Odcinkowy Pomiar Prędkości stosowany jest na większości ruchliwych autostrad w okolicach Amsterdamu, Utrechtu, Hagi i Rotterdamu. Na autostradzie A13 z Hagi do Rotterdamu po instalacji systemu w 2002 roku, jedynie 0,5% kierujących przekraczało dozwoloną prędkość, , a liczba wypadków na monitorowanym odcinku spadła o 47%.