Back Wizyta studyjna w Departamencie Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Policji Drogowej w Chorwacji

Działanie automatycznego systemu rejestrowania naruszeń w ruchu drogowym, obowiązujące przepisy prawa oraz egzekwowanie kar - to tematy przewodnie wizyty kierownictwa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w Chorwacji. Wymiana doświadczeń z partnerami z Chorwacji to ważny krok w rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce.


 

Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski wraz z zastępcą Markiem Konkolewskim oraz dyrektorem CANARD Andrzejem Kolasą spotkali się z przedstawicielami Komendy Głównej Policji Drogowej w Chorwacji, w tym Departamentu Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa, Komisariatu Ruchu Drogowego w Zagrzebiu oraz Centralnego Urzędu Rejestracji Wykroczeń w Zadarze.

Kluczowym celem wizyty było zapoznanie się z rozwiązaniami prawnymi i technicznymi chorwackiego systemu automatycznego rejestrowania naruszeń za pomocą fotoradarów, który charakteryzuje się wysoką skutecznością identyfikacji sprawców przekroczeń dopuszczalnych limitów prędkości i egzekwowania mandatów za te wykroczenia. Jego efektywność sięga 90%  w przypadku mandatów za naruszenie popełnione przez obywateli chorwackich i ok. 50% w odniesieniu do obywateli państw UE.

W Polsce stale wzrasta liczba urządzeń rejestrujących, tym samym zwiększa się ilość notowanych wykroczeń drogowych w zakresie przekraczania dozwolonej prędkości oraz niestosowania się do sygnałów świetlnych. Wobec planowanych zmian legislacyjnych w zakresie egzekwowania kar w Polsce za wykroczenia drogowe rejestrowane automatycznie, poznanie chorwackiego systemu prawnego oraz organizacji obsługi zarejestrowanych incydentów, daje możliwość wykorzystania niektórych rozwiązań w Polsce w celu podniesienia efektywności systemu CANARD.

System chorwacki, wdrożony w 2019 roku, oparty jest na dygitalizacji procesu rejestracji i drukowania mandatów, a zastosowane rozwiązania prawne pozwoliły na wdrożenie efektywnych procedur związanych z egzekwowaniem należności za popełnione wykroczenia. Chorwacki model oparty na efektywnym połączeniu technologii z dostoswanymi do systemu regulacjami prawnymi, jest rozwiązaniem, które może podnieść skuteczność systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce. Zastosowanie niektórych rozwiązań pozwoliłoby również m.in. na obniżenia kosztów administracyjnych GITD, związanych z obsługą zwiększającej się liczby rejestrowanych naruszeń.

Wizyta była również okazją do dyskusji na temat systemu prawnego obowiązującego w Chorwacji. Wyciągnięte z niej wnioski pozwolą na przygotowanie propozcyji zmian ustawowych, które umożliwią skuteczne eliminowanie niebezpiecznych zachowań kierujących na drogach w Polsce, tak aby każde złamanie przepisów zarejestrowane przez urządzenia CANARD wiązało się z nałożeniem mandatu, co przyczyni się również do zwiększenia efektu prewencyjnego.