Blogi Blogi

„Bezpieczeństwo to MY” - GITD analizuje nastawienie Polaków do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego było gospodarzem pierwszej ogólnopolskiej konferencji poruszającej kulturowe, społeczne i komunikacyjne aspekty automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Wydarzenie pod nazwą „Bezpieczeństwo to MY” zgromadziło ponad 60 przedstawicieli instytucji, środowisk
i organizacji, związanych z krzewieniem idei bezpieczeństwa ruchu drogowego. Partnerami wydarzenia były stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz instytut badawczy Millward Brown.

W konferencji udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Posłowie na Sejm RP, członkowie Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Policji, eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także reprezentanci świata nauki, mediów, sportu
i biznesu, wnoszący duży wkład w poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Punktem wyjścia do dyskusji uczestników Konferencji była prezentacja najnowszych wyników badań, przeprowadzonych przez instytut Millward Brown. Wykazały one w głównej mierze brak spójnego wizerunku fotoradarów w Polsce. Polacy z jednej strony oceniają wizerunek systemu negatywnie (zdecydowanie negatywnie + raczej negatywnie, łącznie 71%), z drugiej aż 66% respondentów uważa fotoradary za istotny element wpływający na poprawę bezpieczeństwa na drogach[1].

W konferencji udział wzięli też przedstawiciele mediów i środowisk lokalnych. Podczas paneli dyskutowali oni z przedstawicielami środowisk, związanych z BRD.

Konferencja „Bezpieczeństwo to MY” była ważną inicjatywą i bardzo silnym impulsem do działania dla wszystkich specjalistów i organizacji, związanych z BRD. Dzięki takim spotkaniom mamy warunki do poznania różnych punktów widzenia, wymiany doświadczeń i podjęcia wspólnych działań – komentuje Bartłomiej Morzycki, Prezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Część merytoryczną konferencji uzupełnił pokaz Tomasza Kuchara, polegający na porównaniu drogi zatrzymania się samochodów jadących z prędkością 50 km/h i 70 km/h. Kierowca rajdowy udowodnił, że w momencie gdy oba pojazdy rozpoczynają hamowanie w tym samym punkcie, to w miejscu w którym zatrzyma się pojazd jadący początkowo z prędkością 50km/h, ten drugi, jadący „jedynie” 20km/h szybciej, będzie miał prędkość aż 56 km/h. Uczestnicy konferencji mieli więc okazję przekonać się na żywo, że relatywnie niewielkie przekroczenia prędkości ponad dopuszczalne limity mogą powodować bardzo poważne konsekwencje. Dodatkowo uczestnicy wzięli udział w prezentacji działania symulatora dachowania oraz pokazie wybuchu poduszki powietrznej.

Konferencja „Bezpieczeństwo to MY” była jednym z największych tegorocznych wydarzeń, zrealizowanych przez GITD na rzecz edukacji i podjęcia publicznej debaty w zakresie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Konferencja została zorganizowana w ramach projektu POIiŚ "Budowa Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zapraszamy do zapoznania się z krótką relacją video z tego wydarzenia:

Zapraszamy do zapoznania się z krótką relacją video z tego wydarzenia: http://youtu.be/0X8510XrRfQ

Oświadczenie w sprawie oceny skuteczności działania Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Wg raportu Najwyższej Izby Kontroli „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego” z łącznej liczby wszystkich zdjęć wykonanych przez urządzenia należące do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, prawie 60% przekazywanych jest do dalszego procedowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przyczyną odrzucenia znacznej liczby zdjęć na etapie ich weryfikacji jest w głównej mierze rejestracja pojazdów posiadających zagraniczne tablice rejestracyjne. Taka sytuacja dotyczy ok. 18,5% wszystkich wykonanych zdjęć, i stanowi prawie połowę liczby zdjęć odrzuconych. Pozostałe przypadki jak nieczytelność zdjęć, na którą wpływ mają warunki pogodowe, czy wystąpienie sytuacji drogowej, która może powodować nieczytelność bądź niejednoznaczność dokonanego pomiaru są zdecydowanie rzadsze, niemniej jednak równie istotne.

Należy jednak zaznaczyć, iż dane te są uśrednione i dotyczą okresu od 1 lipca 2011 r., a więc od początku funkcjonowania Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, a tym samym początku realizacji projektu, jakim jest budowa systemu. To oznacza, iż obejmują one okres, w którym system poddawany jest stałej modernizacji i rozbudowie. Od lipca 2011 roku CANARD w dużej mierze funkcjonował on w oparciu
o starą infrastrukturę sprzętową i teleinformatyczną co generuje m.in. zwiększenie statystycznej liczby fotografii nieczytelnych. Od ponad 3,5 roku system jest stale unowocześniany. Dopiero od września 2013 r. działa 300 nowych fotoradarów. Od tego też czasu następuje regularny demontaż urządzeń starszego typu, a w maju 2014 roku zakończono pracę i odebrano Centralny System Przetwarzania, który stanowi obecnie podstawę działania sieci teleinformatycznej CANARD i ma zasadnicze przełożenie na skuteczność i szybkość systemu.

Wszystkie powyższe fakty w sposób znaczący przekładają się na funkcjonowanie systemu oraz liczbę zdjęć, które przekazywane są do dalszego procedowania. Należy więc przypuszczać, że w najbliższych latach dane dotyczące działania automatycznego nadzoru, będą się stale zmieniać, aż do momentu zakończenia jego rozbudowy.

Fakt, iż prawie 1/3 sprawców ujawnionych przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości nie została ukaranych grzywną, wynika natomiast z odmowy właścicieli pojazdów do wskazania osób kierujących pojazdem w momencie popełnienia wykroczenia. Jak wynika z raportu NIK, tak duża skala odmów dowodzi, że obecne rozwiązania prawne, które pochodzą jeszcze z lat 70-tych, nie są dostosowane do specyfiki nowoczesnego systemu automatycznego nadzoru i warto rozważyć zmianę trybu odpowiedzialności w tym zakresie.

Należy jednak pamiętać, że głównym celem działania systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, a tym samym wskaźnikiem jego skuteczności, nie jest liczba wykonanych zdjęć, ale to w jaki sposób system przekłada się na poprawę  bezpieczeństwa na polskich drogach. Obecność stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz zapewnienie przejrzystości systemu ma przede wszystkim prewencyjny charakter. Warto
w tym miejscu wskazać, iż porównując okres 2008-2012 (czyli okres przed instalacją nowych urządzeń), ze średnimi danymi za okres na lata 2013-2014, mamy do czynienia z aż 51,9 % spadkiem liczby zabitych
w miejscach instalacji urządzeń stacjonarnych! W tym samym czasie liczba osób rannych w wypadkach drogowych zmniejszyła się o 31%, a liczba samych wypadków spadła o 26%.

 

Urządzenia stacjonarne GITD

Wypadki

(śr. na miesiąc)

Zabici

(śr. na miesiąc)

Ranni

(śr. na miesiąc)

Lata 2008-2012 (przed instalacją urządzeń)

17,3

2,7

22,9

Lata 2013-2014 (po instalacji urządzeń)

12,8

1,3

15,8

REDUKCJA

-26,0%

-51,9%

-31,0%

Dane dot. stanu BRD w obrębie fotoradarów stacjonarnych GITD (za okres styczeń 2008-wrzesień 2014).



Należy zatem zaznaczyć, iż od momentu instalacji systemu odnotowujemy stały, znaczący spadek liczby osób zabitych w wypadkach drogowych. Sam system natomiast jest jednym z wielu elementów działań wpływających na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach obok niezmiernie istotnych działań edukacyjnych, rozbudowy infrastruktury drogowej, czy ratownictwu medycznemu.

„Bezpieczeństwo idzie w ruch” już w ten weekend!

Już w najbliższą sobotę, 15 listopada, o godzinie 12 serdecznie zapraszamy do CH Arkadia na wydarzenie „Bezpieczeństwo idzie w ruch!”, gdzie wspólnie będziemy mogli porozmawiać o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Polsce.

W ramach przewidzianych atrakcji GITD zaprezentuje m.in. najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, umożliwiające automatyczny nadzór nad ruchem drogowym. Odwiedzający będą mogli z bliska zobaczyć samochód wyposażony w „fotorejestrator” oraz pojazd do kontroli uiszczania opłat elektronicznych.

Nie zabraknie również atrakcji dla najmłodszych. Oprócz lekcji na temat prawidłowego zachowania na drodze, prowadzonych przez rzecznika prasowego GITD – Alvina Gajadhura, dzieci będą mogły uczestniczyć w wielu konkursach i zagrać w plenerową grę edukacyjną na temat bezpiecznego poruszania się po drodze. Przygotowany również zostanie „szpital dla pluszaków”, w którym dzieci przekonają się, że i one mogą ratować życie.

Na stoisku obecni będą inspektorzy i pracownicy ITD, którzy chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania odwiedzających.

Impreza organizowana jest w związku z obchodzonym 16 listopada - Światowym Dniem Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych.

Statystyki związane z funkcjonowaniem systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym GITD

Szanowni Państwo,   


Uprzejmie informujemy, że na stronie dostępne są statystyki związane z funkcjonowaniem systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym GITD, obejmujące okres od stycznia 2013 r. do września 2014 r.

GITD NA TARGACH INFRASTRUKTURA 2014

Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem „Infrastruktura” 2014 są jednym z najważniejszych polskich wydarzeń poświęconych tej tematyce. Targi stanowią dogodną możliwość dla nawiązania współpracy i zaprezentowania rozwiązań stworzonych przez organizacje i firmy, działające na rzecz rozwoju rodzimej infrastruktury.

 

Podczas tegorocznych Targów Infrastruktura, w dniach 22 – 23 października, GITD zaprezentuje na swoim stoisku m.in. najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, umożliwiające automatyczny nadzór nad ruchem drogowym. Odwiedzający będą mogli z bliska zobaczyć samochód wyposażony w „fotorejestrator”, jak również urządzenia stacjonarne do pomiaru prędkości, wykorzystywane w przeszłości i aktualnie. Oprócz tego na stoisku GITD znajdzie się także pojazd do kontroli uiszczania opłat elektronicznych oraz motocykl wspierający na co dzień działania inspektorów.

Na stoisku obecni będą inspektorzy i pracownicy ITD, którzy odpowiedzą na wszelkie pytania odwiedzających.

 

Wstęp na imprezę jest bezpłatny. Przed przybyciem na miejsce należy jednak zarejestrować się poprzez stronę internetową lub w recepcji targów. Wszystkie niezbędne informacje są dostępne pod adresem: http://www.infrastruktura.info/

 

ZAPRASZAMY!

Galeria Galeria

O nas O nas

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym jest częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego odpowiedzialną za zarządzanie systemami automatycznej rejestracji wykroczeń.
 
Nasze dane teleadresowe są następujące:
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Główny Inspektorat Transportu Drogowego
ul. Przyczółkowa 109 A
02-968 Warszawa
Tel. (22) 22 04 500
Fax: (22) 22 04 599