Blogi Blogi

Utrudnienia w dostępie do platformy eBOK

Szanowni Państwo,


uprzejmie informujemy, że w związku z pracami modernizacyjnymi związanymi z uruchomieniem nowej wersji elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), w dniach 26-30.03.2015 r. mogą wystąpić problemy z dostępnością niektórych funkcjonalności platformy eBOK.

GITD podczas targów Absolvent Talent Days 2015

W dniach 18 – 19 marca br. odbyła się trzecia edycja znanych i prestiżowych targów praktyk i pracy – Absolvent Talent Days 2015. Na Stadionie Narodowym w Warszawie spotkali się przedstawiciele pracodawców i potencjalni pracownicy. Pośród wielu firm i przedsiębiorstw z całego świata podczas niniejszej edycji, sektor publiczny reprezentowany był przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

W ramach stoiska GITD, odwiedzający mieli możliwość dowiedzieć się więcej na temat funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego, jak również uzyskać szczegółowe informacje dotyczące specyfiki pracy jednostki administracji publicznej oraz dostępnych możliwości odbycia staży i praktyk w urzędzie państwowym w niemal wszystkich dziedzinach – od kwestii prawnych, przez administrację, aż po informatykę i łączność. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również ekspozycja Inspekcji, w tym jedno ze stacjonarnych urządzeń rejestrujących, czyli tzw. fotoradar. Dla zainteresowanych dostępne były także różnorodne zadania, które należało wykonać w alkogooglach, uświadamiających jaki wpływ na czas reakcji i koordynację ruchową ma alkohol.

Dzięki temu odwiedzający mieli okazję zdobyć cenną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Targi Absolvent Talent Days 2015 odwiedziło niemal 16 tys. osób. Obecność GITD stworzyła dla uczestników tego wydarzenia możliwość zapoznania się ze specyfiką funkcjonowania instytucji publicznej oraz uzyskania informacji na temat ewentualnego podjęcia praktyk w Inspekcji.

 

Brak wyobraźni za kierownicą – alarmujące wyniki kontroli drogowej

W dniach 5-6 marca 2015 r., inspektorzy Wydziału Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Delegatury Terenowej GITD z Wrocławia podczas pełnienia swojej służby odnotowali dwa przypadki skrajnej nieodpowiedzialności, jaką wykazali się kierujący pojazdami . Najbardziej zatrważającym jest fakt, że w obu sytuacjach kierowcy znajdowali się pod wpływem alkoholu.

Pierwsze ze zdarzeń miało miejsce 5 marca 2015 r., kiedy to inspektorzy, pełniąc służbę na drodze krajowej nr 36, zdecydowali się zatrzymać do kontroli drogowej ciągnik samochodowy marki Mercedes-Benz z naczepą ciężarową. Podczas pobierania dokumentów od kierującego, uwagę inspektorów przykuła obecność puszek po piwie, które leżały wewnątrz kabiny pojazdu. W związku z podejrzeniem, że kierowca może być pod wpływem alkoholu, przeprowadzono badanie trzeźwości urządzeniem AlcoTrue. Wynik testu niestety okazał się być pozytywny - 0.33 mg/ml (ok 0.7 promila). Nietrzeźwego kierującego niezwłocznie przekazano funkcjonariuszom z Komendy Powiatowej Policji w Wołowie.

Nazajutrz, tj. 6 marca 2015 r. inspektorzy wykonywali natomiast czynności kontrolne nieoznakowanym pojazdem na terenie Wrocławia. Około godziny 7:00 ich uwagę zwrócił samochód osobowy marki Ford, który w trakcie poruszania się ul. Krakowską, nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej. Inspektorzy natychmiast zatrzymali pojazd w celu przeprowadzenia kontroli drogowej. Po rutynowym badaniu stanu trzeźwości, okazało się, że kierujący znajdował się w stanie po użyciu alkoholu (0.20 mg/ml). Nie było to jednak jedyne przewinienie jakiego dopuścił się wspomniany kierowca Forda. Podczas kontroli inspektorzy ujawnili, że nie posiada on wymaganych uprawnień do kierowania pojazdami - trzy lata temu zostały mu one cofnięte ze względu na przekroczenie dopuszczalnej liczby punktów karnych. Ponadto kontrolowany pojazd nie był ubezpieczony. W związku z ujawnionymi naruszeniami przepisów, inspektorzy zdecydowali się skierować przeciwko kierowcy Forda wniosek o ukaranie do Sądu.

Mimo licznych kampanii informacyjnych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wielu kierowców nadal zdaje się nie zauważać problemu jakim jest prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, ryzykując zdrowie i życie nie tylko swoje, ale także innych uczestników ruchu drogowego. W związku z tym ponownie apelujemy o zdrowy rozsądek oraz trzeźwe myślenie.

Bezpieczeństwo w okresie ferii zimowych

Tegoroczną zimę cechują relatywnie wysokie temperatury oraz niewielkie opady śniegu, niemniej trudne do przewidzenia zmiany pogody, obfite deszcze i przymrozki, wymagają od kierowców zachowania szczególnej ostrożności, zwłaszcza w zakresie przestrzegania limitów prędkości. Kierowcy aut osobowych powinni również brać pod uwagę kwestie związane z obecnością na drogach dużej liczby autokarów, przewożących dzieci i młodzież do miejsc ich zimowego wypoczynku. W czasie ubiegłorocznych ferii na terenie całego kraju kierujący autobusami innymi niż pojazdy komunikacji miejskiej uczestniczyli w 229 kolizjach oraz 29 wypadkach, w których zginęło 5 osób, a kolejnych 44 zostało rannych [1]. Warto zwrócić uwagę, że sprawcami jedynie 8 spośród tych tragicznych zdarzeń byli kierowcy autokarów [2]. Dlatego, szczególnie podczas wyprzedzania większego pojazdu, należy zachować nadzwyczajną ostrożność, gdyż przy złych warunkach atmosferycznych, manewr ten może się okazać fatalny w skutkach.

Oprócz tego, aby zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu, warto pamiętać o:

• Zmianie opon na zimowe oraz wyposażeniu auta w łańcuchy na koła, zwłaszcza podczas podróży w górzystym terenie

• Konieczności zachowania bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu

• Ostrożnym przyspieszaniu i zwalnianiu, tak by uniknąć poślizgu

• Właściwym korzystaniu z systemów wspomagających samochodu (np. ABS/ESP), które na śliskiej nawierzchni działają inaczej niż na suchej i nigdy w 100% nie zniwelują skutków niedostosowanej do warunków techniki jazdy

• Podczas zjazdu ze wzniesień – o konieczności jazdy z jak najniższą prędkością, tak by podczas poślizgu nie utracić kontroli nad pojazdem

• Sprawdzeniu sprawności oświetlenia samochodu, a także poziomu wszystkich płynów eksploatacyjnych – m.in. hamulcowego czy do spryskiwaczy

 

[1] Statystyki Komendy Głównej Policji;

[2] Ibid.

System automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym – rozwój i skuteczność w 2014 r.

CANARD podsumowało działanie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w 2014 r. System wszedł w końcową fazę budowy, a w najbliższych miesiącach, w kilkudziesięciu lokalizacjach na terenie całego kraju, instalowane będą jego kolejne elementy: odcinkowy pomiar prędkości oraz monitoring przejazdu na czerwonym świetle. CANARD opublikowało także dane liczbowe dotyczące funkcjonowania systemu fotoradarowego. Najważniejszym jednak wnioskiem, płynącym z zebranych statystyk, jest znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, jaka nastąpiła w lokalizacjach objętych automatycznym nadzorem.

STATYSTYKI

Porównanie danych za lata 2008–2012 (okres przed instalacją nowych stacjonarnych urządzeń pomiarowych), ze statystykami za lata 2013–2014, pokazuje blisko 52% spadek liczby osób zabitych w miejscach instalacji urządzeń stacjonarnych!

W tym samym czasie liczba osób rannych w wypadkach drogowych zmniejszyła się o 32,3%, a liczba samych wypadków spadła o 25,4%.

 

 

Urządzenia stacjonarne GITD

Wypadki

(śr. na miesiąc)

Zabici

(śr. na miesiąc)

Ranni

(śr. na miesiąc)

Lata 2008-2012 (przed instalacją urządzeń)

17,3

2,7

22,9

Lata 2013-2014 (po instalacji urządzeń)

12,9

1,3

15,5

REDUKCJA

4,4

1,4

7,4

 

 

Dane dot. stanu BRD w obrębie fotoradarów stacjonarnych GITD (za okres styczeń 2008-listopad 2014).

 

Porównanie danych z ostatnich dwóch lat z okresem przed instalacją nowych urządzeń, wyraźnie wskazuje, iż system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym jest skuteczny, działa sprawnie i realizuje założony dla niego cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Taka tendencja jest wyraźnie widoczna w statystykach i to nas cieszy – podsumowuje Marcin Flieger, Dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD.


CANARD opublikowało również dane, dotyczące prowadzonych postępowań w sprawach o wykroczenia. Wskutek kontroli dokonywanej przy wykorzystaniu urządzeń rejestrujących w 2014 r. wszczęto 835 475 postępowań skutkujących wysłaniem wezwań do właścicieli pojazdów, którymi dokonano przekroczenia dozwolonej prędkości (łącznie weryfikacji poddano 1,5 mln naruszeń), z prośbą o wskazanie komu pojazd został powierzony do kierowania lub używania.


CZARNA LISTA REKORDZISTÓW W 2014 R.


W grupie kierowców, których wykroczenia zostały zarejestrowane przez fotoradary, znaleźli się również tacy, którzy w znaczącym stopniu przekroczyli dopuszczalną prędkość, stanowiąc tym samym ogromne zagrożenie na drodze, nie tylko dla siebie, lecz także dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Do jednych z największych przekroczeń prędkości ujawnionych przez system doszło:


1)    13 lipca 2014 r. w miejscowości Paniówki – fotoradar zarejestrował auto, którego kierowca przekroczył prędkość o 185 km/h (235 km/h przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h);
2)    11 kwietnia 2014 r. w miejscowości Krzywanice – fotoradar zarejestrował auto, którego kierowca przekroczył prędkość o 162 km/h (212 km/h przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h);
3)    2 listopada 2014 r. w miejscowości Paniówki – fotoradar zarejestrował motocykl, którego kierowca przekroczył prędkość o 149 km/h (199 km/h przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h).


Pomimo, że działanie systemu automatycznego nadzoru w znaczący sposób wpływa na to, że kierowcy w monitorowanych lokalizacjach zdejmują nogę z gazu, to niestety wciąż ujawniamy wiele wykroczeń świadczących o bardzo daleko idącym lekceważeniu nie tylko przepisów ruchu drogowego, ale również zasad zdrowego rozsądku. Liczymy, że w 2015 r., również na tym polu, uda nam się odnotować znaczącą zmianę, choć należy pamiętać, że bez względu na to, o ile kierowcy przekraczają dopuszczalną prędkość, stwarzać mogą zagrożenie dla siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego – mówi Łukasz Majchrzak, Naczelnik Wydziału Analiz CANARD.


ROZBUDOWA SYSTEMU W 2014 R. – NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA


Monitoring przejazdu na czerwonym świetle


W czerwcu 2014 r. GITD podpisał umowę na wykonanie monitoringu przejazdu na czerwonym świetle, który zostanie włączony do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Urządzenia zostaną zainstalowane na 20 skrzyżowaniach na drogach krajowych. Łącznie, na tę sieć multiwizyjną złoży się ponad 200 kamer wysokiej rozdzielczości. Rozwiązanie pozytywnie przeszło etap testowy i obecnie trwają prace projektowe. Zgodnie z harmonogramem kompletne rozwiązanie ma być ukończone w czerwcu 2015 r.



Odcinkowy pomiar prędkości


Odcinkowy pomiar prędkości jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi służących do prowadzenia automatycznego  nadzoru nad ruchem drogowym, stosowanym w krajach Unii Europejskiej.  Jedną z jego kluczowych zalet jest   możliwość monitorowania przestrzegania dopuszczalnej prędkości na całej długości kontrolowanego odcinka.  Wpływa  to istotnie na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. System wylicza średnią   prędkość, bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy. We wrześniu   zakończona  została procedura przetargowa. Planuje się, iż w 2015 r. 29 odcinków na polskich drogach zostanie   objętych nadzorem przez odcinkowy pomiar prędkości.

 

Unifikacja stacjonarnych urządzeń rejestrujących


W 2011 r. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejął nadzór nad infrastrukturą fotoradarową, należącą przedtem do Policji i GDDKiA. Znaczną jej część stanowiły puste maszty, które nie spełniały warunków technicznych do podłączenia urządzeń rejestrujących. Dlatego została podjęta decyzja o usunięciu tej części infrastruktury. Od maja 2014 r. demontażowi poddano kilkaset  pustych masztów: uszkodzonych, zdewastowanych, niespełniających wymogów technicznych, a w skrajnych przypadkach nieposiadających dostępu do energii elektrycznej.


Kolejnych 55 pustych masztów zostało przeznaczonych do zastąpienia całkiem nowymi, wyposażonymi w urządzenia rejestrujące. Dodatkowo, w 2015 r. CANARD zainstaluje w nowych lokalizacjach kolejnych 45 fotoradarów. Oznacza to, że w systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym znajdzie się 400 urządzeń stacjonarnych, dokonujących pomiaru prędkości w sposób punktowy.



Oprogramowania systemowe i infrastruktura sieciowa


W maju 2014 r. oddano do eksploatacji finalną wersję systemu teleinformatycznego, przeznaczonego do automatycznego przetwarzania danych o rejestrowanych przez CANARD naruszeniach.


Centralny System Przetwarzania zapewnia maksymalne zautomatyzowanie ścieżki obiegu danych związanych z wykroczeniami drogowymi. Urządzenia rejestrujące automatycznie, z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej, przesyłają informacje o wykroczeniach do Centralnego Systemu Przetwarzania. System weryfikuje je pod kątem możliwości dalszego procedowania oraz odczytuje numer rejestracyjny pojazdu. Na tej podstawie dane jego właściciela są automatycznie pobierane z Centralnej Ewidencji Pojazdów. System wspiera proces generowania dokumentacji postępowania w sprawach o wykroczenia, w tym wezwań oraz mandatów. Nowoczesne rozwiązania IT zapewniają również możliwość zdalnego konfigurowania wykorzystywanych przez GITD urządzeń rejestrujących, a także zarządzania całą infrastrukturą oraz przygotowywania analiz funkcjonowania systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.
------------------------------------------------
INFORMACJE O CANARD
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) to komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. CANARD, dzięki automatycznej rejestracji wykroczeń, ujawnia naruszenia przepisów w zakresie przekraczania przez kierowców ustalonych limitów prędkości oraz, w najbliższej przyszłości, niestosowania się do sygnalizacji świetlnej.


Centrum rozpoczęło swoją działalność 1 lipca 2011 r. i od tego momentu prowadzi działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz redukcję liczby śmiertelnych ofiar wypadków, poprzez wdrożenie skutecznego i efektywnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.


W chwili obecnej CANARD zarządza ponad 300 stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi (tzw. fotoradarami) i 29 mobilnymi urządzeniami rejestrującymi. Planowana do końca 2015 r. rozbudowa infrastruktury obejmie instalację 100 nowych fotoradarów, 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz montaż monitoringu przejazdu na czerwonym świetle dla 20 skrzyżowań.


Kontakt dla mediów:
media.canard@gitd.gov.pl

 

 

Galeria Galeria

O nas O nas

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym jest częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego odpowiedzialną za zarządzanie systemami automatycznej rejestracji wykroczeń.
 
Nasze dane teleadresowe są następujące:
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Główny Inspektorat Transportu Drogowego
ul. Przyczółkowa 109 A
02-968 Warszawa
Tel. (22) 22 04 500
Fax: (22) 22 04 599
 
Uprzejmie informujemy, że pod powyższym adresem obsługa interesantów odbywa się od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:15-15:00.
 
Godziny obsługi interesantów w Delegaturach Terenowych GITD dostępne są w zakładce "O nas".